سئو و بهینه سازی وبسایت
مبانی سئو
راهنمای اصول SEO
نحوه کار وب سایت ها
بررسی زبانها و نحوه ی عملکرد آنها

سئو و بهینه سازی وبسایت SEO

سئو و بهینه سازی وبسایت SEO

در صورتی که تمایل به یادگیری، چگونگی عملکرد بهینه سازی وب سایت، برای موتورهای جستجو دارید، این دانشنامه می تواند برای شما مفید باشد. در این دانشنامه سعی شده است تمامی سر فصل های مربوط به سئو بصورت مختصر توضیح داده شود.

هدف اصلی تهیه این دانش نامه به جهت ارائه مطالب جدید برای دانشجویان من بوده و صرفا به جهت تسریع در یادگیری دانشجویان کلاس های سئو که بنده برگزار می کنم تهیه شده است.

تمامی سرفصل هایی که در ساختار سئو و بهینه سازی وبسایت SEO نقش دارند در این دانشنامه آورده شده است و در هر بازه زمانی این دانشنامه تغییراتی را نسبت به آپدیت های موتور های جستجو خواهد داشت. ممکن است برخی از ساختارها در بهینه سازی موتور جستجو تغییراتی شگرف داشته باشد ، به همین دلیل ممکن است برخی از اقدامات لازم برای بهینه سازی وب سایت در مدتی دیگر علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی بر وب سایت شما نگذارد ، بلکه تاثیر منفی نیز بر ساختار بهینه سازی ایجاد کند. پس حتما هر چند مدت این مباحث را کنترل فرمایید و دانشنامه را مجددا پس از هر بار آپدیت بررسی کنید.

تمامی بخش های این دانش نامه بصورت مختصر می باشد و به امید خدا در آینده ی نزدیک برای هر بخش توضیحات تکمیلی با دانش روز محیا خواهد شد.

آشنایی با بازاریابی اینترنتی یا Digital marketing

به زبانی ساده دیجیتال مارکتینگ به هدف جذب مخاطب برای فروش یک محصول یا خدمات در فضای اینترنت صورت می گیرد و اکثرا از دستگاه هایی مانند تلفن همراه ، تبلت و رایانه استفاده می شود.

برای فروش بیشتر و جذب مخاطب در ابتدا می بایست بازار هدف شناسایی شود، افزادی که بدون شناسایی بازار، اقدام به تبلیغات سنگین می کنند، یقینا بخش مهمی از سرمایه خود را بی دلیل و ناشیانه از دست می دهند. این نوع بازاریابی بصورت هدفمند صورت نگرفته است. حال اگر این تبلیغ توسط عوامل خود مجموعه یا خارج از آن صورت گیرد.

امروزه بستر های مختلفی برای تبلیغات رایگان و غیر رایگان وجود دارند که به چند مورد از این پلتفرم ها اشاره می کنم.

شبکه های اجتماعی Social network

امروزه شبکه های اجتماعی بخش مهمی از سهم بازار تبلیغات را به خود اختصاص داده اند ، سهولت در استفاده از این ابزارها و همچنین هدف اصلی ارائه خدمات آنها، که اکثرا به هدف سرگرمی تولید شده اند، باعث شده است که شدت همه گیر شدن این پلتفرم ها نیز افزایش یابد.

از جمله شبکه های اجتماعی را می توان به : فیس بوک ، توئیتر ، اینستاگرام و لینکدین اشاره کرد. که برخی از این شبکه ها شخصی و برخی دیگر به نوع خدمات حرفه ای پرداخته اند.

سرویس های اشتراک ویدئو 

کمتر کسی است که با تکنولوژی امروز از سرویس های اشتراک ویدئو  استفاده نکرده باشد، سرویس های اشتراک ویدئو در حقیقت وظیفه نمایش ویدئو هایی به دیگران را دارند که شما تصمیم به اشتراک آن، برای تمامی مردم دنیا گرفته اید.

نگهداری از این فایل های ویدئو که در اصل سنگین ترین فایل های کامپیوتری امروزی نیز هستند، هزینه های زیادی نیز در بر دارد ، خارج از مبحث نگهداری این فایل ها، بحث ترافیک اینترنت و پردازش سیستم های قوی است که هزینه های آن به مراتب سنگین تر از نگهداری فیلم است. 

این شرکتها برای درآمدزایی بهتر ، در بین بالاترین بازدید ویدئو ها تبلیغاتی پخش می کنند که سود سرشاری از تبلیغات در هنگام پخش ویدئو های شما، برای این شرکت ها به دنبال دارد. از طرفی دیگر به جهت تشویق بیشتر برای تولید ویدئو، امتیازاتی را برای این کاربران قائل می شوند که باعث شده است تعداد تولید کنندگان ویدئو بسیار بیشتر از گذشته شود و هر روز به جمع تولید کنندگان ویدئو افزوده می شود. تولید محتوا در این پلتفرم ها بر سئو و بهینه سازی وبسایت SEO تاثیر مثبتی دارد.

برخی از شرکت های اشتراک ویدئو عبارتند از : یوتیوب ، ویمیو ، آپارات ، فیلمیو ، تلوبین و بسیاری شرکت های دیگر

موتورهای جستجو Web search engine

موتور های جستجو ابزاری برای جستجو کلمات منتخب شما در وب می باشد.

موتورهای جستجوی وب برای آنکه بتوانند به درخواست‌ها و جستجوهای کاربران، پاسخ مناسبی بدهند باید دو کار مهم را انجام دهند:

خزیدن در وب‌سایت‌ها و ایندکس کردن صفحات.

تمامی این کارها توسط ربات های موتور جستجو انجام می شوند تا بتوانند بهترین و مرتبط ترین مطالب را در کوتاه ترین زمان برای درخواست کننده به نمایش درآورد.

اصلی‌ترین وظیفهٔ موتورهای جستجوی وب، ارائهٔ بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران است. موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند بهترین نتایج را هنگام جستجوی یک عبارت خاص به کاربران نمایش دهند، قوانین و استانداردهایی برای وب‌سایت‌ها تعریف کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر دسترسی ساده‌تر به صفحات وب‌سایت‌ها، محتوای موجود در صفحات را بهتر درک کنند. با این کار، موتورهای جستجو می‌توانند وب‌سایت‌هایی که دارای بیشترین ارتباط معنایی با عبارت جستجو شده توسط کاربر هستند را در رتبه‌های بالاتری در نتایج جستجو قرار دهند.

پس از شناسایی و بررسی وب سایت ها از نظر محتوا، در نهایت امتیازی به وب سایت تعلق خواهد گرفت و بر اساس این امتیاز جایگاه صفحه وب در رتبه بندی مربوط به همان کلمات کلیدی، مشخص خواهد شد. که باعث سئو و بهینه سازی وبسایت SEO شما نیز خواهد شد.

این کلمات و این جایگاه در INDEX موتور های جستجو ذخیره می شود و امتیاز دهی مجدد پس از کاوش مجدد صورت می گیرد. دقیقا در همین مبحث است که همه ی وب سایت ها تمایل دارند بهترین جایگاه را کسب نمایند.

از جمله موتور های جستجو می توان به BING.COM ، YAHOO.COM و GOOGLE.COM اشاره کرد.

بهترین موتور جستجو طبق آمار استفاده کاربران در تمام جهان، شرکت گوگل است این شرکت در میان بازاریابی دیجیتال به دو نوع کلی سیاست در این بازاریابی پرداخته است.

نوع اول، تبلیغات در GOOGLE ADS می باشد که با پرداخت هزینه می توانید وب سایت خود را در رتبه های برتر قرار دهید، اما عبارت AD در کنار نام وب سایت شما نشان دهنده تبلیغاتی بودت وب سایت شما است، روشهای مختلفی برای تبلیغات در گوگل وجود دارد و یکی از این روش ها بصورت کلیک است و هر بار با هر کلیک بر لینک وب سایت شما ، هزینه ای که برای تبلیغ در نظر گرفته بودید صرف می شود.

نرخ این مبالغ بستگی به میزان رقابت و سختی آن کلمه در موتور جستجوی گوگل دارد و در برخی مواقع ممکن است رقابتی به شدت سنگین در کلمات کلیدی شکل گیرد، که عملا شرکت های کوچک را درگیر چالشی سنگین از پرداخت هزینه های تبلیغات زیاد کند.

اگر برنامه ای کوتاه مدت در پیش گرفته باشید، استفاده از تبلیغات به این شکل می تواند کمک زیادی به جذب مخاطب کند اما این هزینه های سنگین در برنامه های دراز مدت جایی نخواهند داشت و شرکت ها یقینا برای کسر هزینه های تبلیغاتی راه دیگری را در پیش می گیرند.

نوع دیگری از جستجو Organic Search است که در حال حاضر یکی از بهترین و مورد توجه ترین روش برای جذب مخاطب است. این نوع از جستجو، بصورت کاملا طبیعی و رایگان بر پایه ارزش مطالب وب سایت شما و با امتیاز دهی بر اساس رفتار کاربران مختلف در جهان، نسبت به وب سایت شما محاسبه می شود، البته لازم به توضیح است که مطالب وب سایت شما قبل از INDEX در گوگل توسط ربات های گوگل آنالیز خواهند شد و رتبه شما نسبت به کلمات کلیدی در INDEX گوگل قرار داده می شود و سپس رفتار کاربران نسبت به مطالب وب سایت شما نشان دهنده محتوای مفید وب سایت شما خواهد بود و به همین ترتیب رتبه شما در موتور جستجو بهتر خواهد شد.

رتبه بندی ها بصورت شماره رده ی نمایش وب سایت شما در کلمات کلیدی جستجو شده است و هیچگاه بر اساس صفحه تعیین نمی شود.

کسب بهترین رتبه برای سئو و بهینه سازی وبسایت SEO 

همه شرکت هایی که تلاش به جذب مخاطب دارند، کاری دائمی را برای سئوکاران فراهم کرده است. همچنین با تغییراتی که سالی چندین بار در الگوریتم های گوگل شکل می گیرد، باعث شده است، این دانش نسبت به قبل تغییراتی اساسی نیز داشته باشد. از این رو ممکن است دانش و راه کارهای امروز سئو برای فردا مناسب نباشد. اما یقینا در ساختار اساسی موتور جستجو که همان مبتنی بر نتایج رفتار کاربران است، تاثیری نخواهد گذاشت و همچنان هدف اصلی مفید واقع شدن مطالب شما از نظر عموم کاربران وب است. 

الگوریتم های موتور جستو بصورت سالانه تغییر عملکرد خواهند داشت و همین موضوع باعث شده است تا هیچ وب سایتی بصورت دائم در ابتدای لیست جستجو باقی نماند مگر اینکه سئو در این وب سایت بصورت دائم باشد ، بروز بررسی شود و مخاطبان وفادار داشته باشد.

عملکرد بهینه سازی در موتور جستجو ممکن است گاهی ساده باشد اما  در اکثر موارد سخت و رقابتی خواهد بود. مخصوصا در رقابت های جهانی. به همین دلیل عوامل خارجی برای جذب مخاطب که معمولا به OFF-PAGE معروف است، بکار گرفته می شود. 

از جمله موارد OFF-PAGE می توان به تبلیغات در وب سایت ها یا ابزارهای دیگر نام برد که که می تواند بصورت رایگان یا غیر رایگان باشد، اما امتیاز دهی این وب سایت بر اساس نوع لینک گذاری DO-FOLLOW و NO-FOLLOW نیز متفاوت خواهد بود و نمی توان یقینا عنوان کرد هزینه های پرداخت شده در این نوع از تبلیغات ثمر بخش بوده باشد، از این رو می بایست برای آمارگیری مخاطب های جذب شده به این روش، راه کارهایی را بکار برد.

 این گزارشات دارای ابزارهایی است که امکانات آن بصورت رایگان از طرف شرکت Google برای سئوکاران فراهم شده است.

درک و نحوه استفاده از این امکانات نیز نیاز به دانش در همان زمینه دارد و بازه زمانی متناسب خود را می طلبد.

برخی از این امکانات در Browser شما قابل دسترس است و برخی دیگر نیاز به ایجاد اکانت در ابزار های شرکت گوگل دارد، که در این مقاله به بررسی اجمالی آنها خواهم پرداخت و توضیحات تکمیلی آنرا در مقاله ای دیگر ارائه خواهم داد.

مبانی اصول بهینه سازی موتور جستجو

مبانی اصول بهینه سازی وبسایت SEO

امروزه بیشتر شرکت های صاحب برند، تولید کنندگان و همچنین توزیع کنندگان به دنبال راه کارهای سئو و بهینه سازی وبسایت SEO ، بصورت ارگانیک هستند. از این رو سرمایه گذاری های  زیادی برای این شیوه از جذب مخاطب می کنند. یکی از دلایل علاقه وب سایت ها به جذب مخاطب ارگانیک، قابل اعتمادتر بودن آن است، یقینا شما هم علاقه زیادی خواهید داشت تا مخاطب شرکت هایی باشید که بصورت طبیعی بر اساس علاقه کاربران در کل دنیا در صدر لیست موتور های جستجو قرار گرفته اند.

شاید شما بخواهید با هزینه کردن در تبلیغات غیر رایگان گوگل، وب سایت خود را به رتبه اول لیست جستجو برسانید، اما این کار یقینا بصورت دائم نخواهد بود، زیرا هزینه ها ممکن است در برخی موارد بسیار سنگین تر از حد پرداخت شرکت ها نیز باشد.

از این رو بهترین شیوه جذب مخاطب، روش های ارگانیک است. با استفاده از این روش دیگر نیازی به پرداخت هزینه های سنگین در تبلیغات نخواهد بود، اما باید بدانید که اگر بخواهید در صدر لیست کلمات کلیدی مورد نظر قرار بگیرید نیز نیازمند سرمایه گذاری است اما این نوع سرمایه گذاری به مراتب کمتر است و مخاطبان آن ارزش بیشتری خواهند داشت.

در بهینه سازی سئو، عملکرد و رفتار کاربران در حالت های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد، به همین دلیل می بایست هر چه در توان دارید در جذب و نگهداری مخاطب در وب سایت خود بکار ببرید.

آمارهای در دسترس برای شما می تواند بصورت های مختلفی گروه بندی شود که بخشی از این جذب اطلاعات می تواند به شکل زیر صورت بگیرد:

– نوع دستگاه های ارتباطی که مخاطب را وارد وب سایت شما کرده است.

– نوع نرم افزارها و سیستم عامل های مختلف که مخاطب شما از آن استفاده می کند.

– جنسیت کاربران ورودی به وب سایت شما

– سن ، قد و وزن مخاطبان شما در صورتی که در اکانت خود این اطلاعات را وارد کرده باشند.

– مکان زندگی بر اساس اطلاعات وارد شده ی کاربران و در غیر اینصورت بر اساس لوکیشن تعیین شده توسط دستگاه و ISP متصل شده.

– نوع علاقه شخصی کاربران مانند موزیک ، فیلم ، رنگ ، مسافرت و هر نوع اطلاعاتی که به شما کمک کند مخاطبان خاص خود را بیابید.

– نیازهای زندگی کاربران از خوراک تا پوشاک و هر نوع نیازی که بتوان از طریق بازاریابی دیجیتال تامین کرد.

– نوع و نحوه خرید هایی که انجام می دهند

این اطلاعات کاملا شخصی است و ممکن است مخاطب شما این اطلاعات را برای عموم به نمایش نگذارد. اما باید توجه داشته باشید که اطلاعات داده شده به شما بصورت آماری است و هیچگاه نام و مشخصات کاربر برای شما ارسال نمی شود و کاربر مورد نظر بر اساس یک شماره در گزارشات و آمار شما قابل مشاهده خواهد بود.

این اطلاعات بصورت آماری وابسته به حضور کاربران در وب سایت شماست و به هیچ عنوان به شما اجازه شناسایی نام کاربر و اطلاعات اساسی کاربر را نمی دهد. و صرفا اطلاعاتی را در اختیار می گذارد که بتواند در خدمات دهی به همان کاربر بهتر نقش ایفا کند.

 البته لازم به توضیح است که تمامی اطلاعات شما در بانک های اطلاعاتی موتورهای جستجو باقی خواهد ماند.

حفظ حریم شخصی یکی از موارد مهم در دنیای اینترنت است، این اطلاعات به هیچ عنوان در اختیار شرکتی یا شخصی دیگر قرار داده نمی شود اما برای اینکه بتوانند نسبت به تمایلات شما بهترین نتیجه ی جستجو را نمایش دهند، از آن استفاده می کنند.
برخی موارد از دستگاه هایی که در آن ممکن است اطلاعات خود را وارد کنید.
– گوشی های تلفن همراه ،  تبلت ها ، کامپیوتر و لپ تاپ که همه این موارد بر اساس ایمیل ساخته شده توسط خود شما می باشد.

– انواع نرم افزار ها و شبکه های  اجتماعی شامل فیس بوک ، اینستاگرام، لینکدین و …

این موضوع چه تاثیری در سئو و بهینه سازی وبسایت SEO دارد؟

ربات های شبکه ی اجتماعی، هوشمند عمل می کنند و از علایق شما اطلاع دارند ، در اصل علایق را خودتان با دیدن موضوع خاص در تصاویر یا فیلم به آنها اطلاع دادید.
در صورتی که در یوتیوب یا اینستاگرام یک تصویر یا فیلم را مشاهده می کنید، در بازدید های بعدی ربات ها در این برنامه ها سعی بر این دارند که جستجوهایی از موارد موردعلاقه شما، که بیشتر مشاهده کردید را به شما نشان دهند. با اینکه حتی آنها را پسند یا لایک نکرده باشید، یا حتی پیج و یا کانالی را دنبال – فالو- نکرده باشید.

نکته مهم این است که جستجوی ما باید بصورت هدفمند باشد ، مثلا اگر شما قرار است یک کالا را در وب سایت خود بفروشید، سناریوی شما برای فروش این محصول بر اساس چه دسته ای خواهد بود؟ 
جنسیت ؟ سن ؟ رنگ پوست ؟ 
یقینا بیشترین مخاطبین شما برای خرید محصولی مانند لوازم هایی که برای جنس زن استفاده می شود را از نوع جنسیت زن و سنین بین 15 الی 50 سال تشکیل خواهد بود.


چطور این مشتریان را پیدا می کنید؟

دقیقا در همین جا نقش اساسی یک سئو کار حرفه ای خود را نشان می دهد. به نظر می رسد اکنون به پیچیدگی رقابت در بین وبمستران برای سئو حرفه ای وب سایت، پی برده باشید.برای رسیدن به یک سئو خوب و حرفه ای باید هدفمند عمل کرد. معمولا مراحلی را برای آن پیش بینی می کنند ، شاید یک سئوکار برای وب سایت شما 7 یا 8 مرحله پیشنهاد کند اما، همین سئوکار برای وب سایتی دیگر مراحل کمتر و یا بیشتر را پیشنهاد دهد.

راهنمای اصول SEO

راهنمای اصول بهینه سازی وبسایت SEO

بهینه سازی وب سایت

پایه و اساس سئو و بهینه سازی وبسایت SEO با اطمینان از دسترسی به خزیدن ربات ها شروع می شود و از آنجا به سمت بالا حرکت می کند. اما اگر رقیب شما تلاش بیشتری بر اساس کلمات کلیدی نماید، باعث می شود جایگاه شما تنزل پیدا کند اما این به آن معنا نیست که امتیاز شما کسر شده باشد. بلکه به این معناست که امتیاز رقیب شما در همان کلمات کلیدی بالاتر از امتیازات شماست. به همین ترتیب رقابت همیشگی خواهد بود و هر وب سایتی که بتواند مخاطب بیشتر و بهتری جذب نماید، در لیست وب سایت های با امتیاز بالاتر در همان کلمات کلیدی قرار خواهد گرفت.

برای بهینه سازی وب سایت در موتور جستجوی گوگل نیاز به بررسی چندین مورد و در صورت داشتن ایراد در وب سایت شما می بایست آنها را رفع مشکل نمایید.

برنامه نویسی بروز و بدون ایراد

طراحی وب سایت شما باید از جدیدترین زبان برنامه نویسی بهره بگیرد، هر چه زبان جدیدتر باشد از روش های بهتری برای طراحی بهره می گیرد و این روش ها می تواند امکانات بهتر و بروزتری به شما ارائه دهند و حتی می تواند باعث بارگیری سریعتر وب سایت شما برای کاربر شود.

برنامه نویسی قدیمی و با استفاده از متد های قدیمی ممکن است تعداد خطوط برنامه نویسی وب سایت شما را افزایش دهد و گاهی موارد نیز باعث تکرار در فراخوانی برخی دستوراتی شود که نیاز نیست از سمت وب سایت برای کاربر، درخواست داده شود.

بنابراین در صورتی که از برنامه نویسی خوبی برای وب سایت خود بهره نبرید ، خطاهایی برای وب سایت شما در نظر گرفته خواهد شد که می تواند تا حد زیادی باعث کم شدن امتیاز اولیه وب سایت شما شود.

استفاده از سرورهای مناسب

تکنولوژی امروزی امکانات سخت افزاری زیادی را برای بهبود عملکرد وب سایت ارائه می دهند، هر چه این تکنولوژی جدیدتر باشد ، یقینا عملکرد بهتری در پردازش وب سایت شما خواهند داشت.

برای مثال فرض کنید درخواست کاربر از سرور شما در هارد دیسک های قدیمی صورت گیرد که نسبت به هارد های امروزی بسیار کند بودند ، امروزه تکنولوژِی هارد دیسک ها تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است و باعث پاسخ سریعتر به درخواست های کاربر می شود.

یقینا تهیه این نوع سرورها نسبت به سرور های قدیمی بیشتر خواهد بود اما موتور های جستجو صرفا به کاربران اهمیت می دهند و شما را موظف به ارائه خدمات بهتر می کنند.

پردازش یک وب سایت در یک سرور به موارد زیر بستگی خواهد داشت 

– پردازنده قوی برای پردازش دستورات 

– نوع و میزان حافظه اصلی RAM برای نگه داری دستورات و برنامه های در حال اجرا و ارائه به پردازنده 

– نوع هارد دیسک که باعث پاسخ گویی سریعتر به درخواست سرور و کاربر می شود

– سرعت و ترافیک شبکه ارتباطی کاربر با سرور که از نوع شبکه های پر سرعت امروزی هستند

– سرور مدیریت شده از نظر تعدد کاربر

– ارائه سخت افزارهای مناسب جهت امنیت داده های کاربران

بارگذاری سریع صفحه PAGE SPEED

سرعت بارگذاری صفحات در گوگل اهمیت زیادی دارد به همین دلیل در صورتی که بارگذاری صفحات شما بنا به هر دلیلی ضعیف باشد، باعث جذب مخاطبان کمتری خواهد شد. این امتیاز یکی از امتیازهای مهم در سئو و بهینه سازی وبسایت SEO برای شما خواهد بود.

یقینا شما هم دوست نخواهید داشت که یک وب سایت برای نمایش مطالبی که جستجو کردید به کندی باز شود و اگر این کند بودن در ارائه مطالب وب سایت، زیاد از حد تحمل و صبر شما باشد ، این وب سایت را خواهید بست و به دنبال وب سایت دیگری خواهید بود.

در تعیین امتیاز مناسب برای PAGE SPEED عوامل زیادی نقش دارند که شامل سرور ، نوع کد نویسی ، نوع تولید محتوا در یک صفحه ، سرعت شبکه و برخی موارد دیگر که باعث شوند وب سایت شما برای کاربر به کندی باز شود.

برای رفع ایرادهای احتمالی ابزارهایی به شما ارائه خدمات می کنند که می توانید از این ابزارها بهره بگیرید. یکی از این ابزارهای معروف در زمینه سرعت بارگذاری صفحات، GTMETRIX می باشد. اما باید توجه داشته باشید که این ابزار در اصل همان خدمات گوگل آنالیتیکس را به شما ارائه می دهد. اما از آنجائیکه شرکت گوگل، کاربران با دسترسی در ایران را تحریم کرده است، به ناچار از ابزارهای برای تغییر آی پی و یا ابزارهایی مانند GTMETRIX استفاده می کنیم.

در آپدیت جدید LIGHTHOUSE این ابزار به امکانات DEVTOOLS مرورگر شما اضافه شده است، اما بی شک در حال حاضر، قابل مقایسه با GTMETRIX یا خود ابزار گوگل آنالیتیکس نیست.

ابزار GTMERTIX به دو صورت برای شما ارائه خدمات دارد، رایگان و نسخه حرفه ای که می بایست ماهانه و یا سالانه اکانت شارژ کنید، اما برای شروع امکانات رایگان هم می توانند امتیاز وب سایت شما را در بخش مربوط به PAGE SPEED به رتبه بالایی برسانند.

توجه داشته باشید تمامی این ابزار ها صرفا در حد اطلاع رسانی هستند و خود این ابزارها نمی توانند و اجازه ندارند تغییری در وب سایت شما ایجاد کنند، پس صرفا به بررسی خطاهای موجود در وب سایت شما ، بر اساس جدیدترین الگوریتم های موتور های جستجو مانند گوگل ، پرداخته و نتیجه را به شما اطلاع می دهند.

برتری ابزارهایی مانند GTMETRIX بر دیگر ابزارها این است که راه حل ها را به زبان ساده تر برای شما بازگو می کند.

مدیریت کلمات کلیدی 

در کل تمامی کلمات بکار رفته در وب سایت شما به خودی خود یک کلمه کلیدی محسوب می شود. اما می بایست به موتور جستجو اعلام کنید که هدف شما از این محتوا در این برگه چه بوده است و اشاره به چه مطلبی دارد ، بنابراین در هنگام ورود ربات های گوگل، می بایست به آنها بگویید هدف از ساخت این برگه چه بوده است، تعیین چنین کلمات کلیدی اصلی را کلمات کلیدی کانونی نیز می گویند.

در حقیقت محتوای شما اشاره به یک مطلب یا یک موضوع دارد که توسط تعیین کلمات کلیدی کانونی به مخاطبان خود کمک زیادی برای پیدا کردن شما می کنید.

در صورتی که صفحه شما بدون این عناوین و توضیحات برای ربات باشد، ربات ها بصورت تصادفی متنی را با توجه به کلمات وارد شده جستجوی کاربر ، انتخاب می کنند و آنرا ایندکس می کنند.

ممکن است این انتخاب تصادفی متنی بدون ساختار ادبی را برای کاربر در موتور جستجو نمایش دهد. یقینا کاربران با خواندن توضیحات کوتاه در جستجوی خود ، پی به وجود مطالب درخواستی خود می برند و تصمیم می گیرند که روی لینک شما کلیک کنند و یا لینک های دیگری را باز کنند.

گزارش گیری از رفتار کاربران در وب سایت شما

مرحله نهایی تهیه گزارشات برای مشخص شدن رفتار کاربران در وب سایت شما است، این گزارشات به شما کمک می کنند که بدانید در کدام بخش از وب سایت و بازاریابی دیجیتال مربوط به وب سایت خود دچار ضعف هستید، که سریعا نسبت به رفع آن اقدام کنید.

از طرفی این آمار برای تهیه گزارش از نحوه عملکرد شما در سئو و بهینه سازی وبسایت SEO ، برای ارائه به کارفرما مناسب خواهد بود. این مستندات، همگی از رفتار کاربران در وب سایت شماست.

نحوه کار وب سایت ها

یک وب سایت چگونه کار می کند؟

کار وب سایت از زمان طراحی وب سایت تا زمان نمایش برای کاربر به شکل زیر است

– در ابتدا تحلیل پروژه برای تعیین نوع امکانات در وب سایت تهیه خواهد شد.

– رابط کاربری یا UI توسط کارفرما عنوان می شود و تیم UI آنرا بر روی برنامه های گرافیکی پیاده سازی می کند.

– امکانات وب سایت و تجربه کاربری یا UX توسط برنامه نویس که در بکند وب سایت فعالیت دارد، ایجاد خواهد شد

– محتوا توسط نویسنده در وب سایت قرار خواهد گرفت.

–  پس نصب وب سایت در سرور ، برای نمایش عموم در اینترنت قرار خواهد گرفت.

– کاربر توسط موتور جستجو یا توسط لینک مستقیم وارد وب سایت می شود.

– کاربر از زمان ورود به وب سایت درخواست خود را از طریق مرورگر به سرور ارسال می کند و سرور پاسخ این درخواست ها را خواهد داد ، هر چه این درخواست ها تعداد کمتری داشته باشد و هر چه حجم آن نیز کمتر باشد سرعت بارگذاری صفحه سریعتر خواهد بود ، از طرفی دیگر هر چه قدرت سرور بیشتر باشد و طراحی وب سایت اصولی تر صورت گرفته باشد نیز سرعت اجرای این وب سایت بهتر خواهد بود و در نهایت وب سایت توسط کاربر دیده خواهد شد و از امکانات آن استفاده می برد

در وب سایت موارد مهمی نقش دارند که یکی از آنها نحوه نمایش یک وب سایت در مرورگرها و دستگاه های مختلف است که به این کار ریسپانسیو یا واکنش گرا می گویند.

اینکه یک وب سایت بتواند در تمامی دستگاه ها خوب نمایش داده شود و برای تمام این اندازه ها تفکری صورت گیرد نیز یکی از امتیازات سئو می باشد.

نحوه کار وب سایت در سئو

برای مثال یک مقاله را در نظر می گیریم.

در ابتدا عنوان مقاله توسط مدیر وب سایت به نویسنده اعلام می شود سپس نویسنده این مقاله را می نویسد ، در مرحله بعد ویراستار آنرا بررسی خواهد کرد ، بعد از آن سردبیر مقاله را بررسی می کند و در نهایت برای ارائه در وب حاضر می شود.

پشتیان وب سایت این مقاله را در دسته مورد نظر آپلود می کند و مقاله در دسترس سئو کار قرار می گیرد ، سئو کار مقاله را با کمی تغییرات و همچنین کلمات کلیدی، برای بهبود سئو در وب سایت منتشر می کند.

نوع این مقاله پس از انتشار در اینترنت آماده خزش ربات های موتور جستجو است که ممکن است این اتفاق خیلی زود و گاهی دیر صورت گیرد. پس از خزش ربات ها در این مقاله ، امتیازی به این مقاله داده خواهد شد و پس از تعیین امتیاز ، جایگاه شما در گوگل مشخص می شود.

از این به بعد سئو کار در تلاش خواهد بود جایگاه این مقاله را بهبود ببخشد که کاربران بر اساس جستجوی کلمات کلیدی بتوانند این مقاله را در لیست بالای گوگل مشاهده و روی آن کلیک کنند.

از عواملی که کاربر نسبت به مقاله شما رفتار منفی نشان می دهد را می تواند به موارد زیر اشاره کرد.

– مقاله شما مرتبط با عنوان جستجو شده نباشد.

– وب سایت شما دیر لود شود یا اصلا بارگیری نشود.

– وب سایت شما زیبا و یا کاربر پسند نباشد.

– وب سایت شما در دستگاه های مختلف قابلیت ریسپانسیو نداشته باشد.

– وب سایت شما تبلیغات زننده داشته باشد.

– وب سایت شما دارای مطلبی غنی نباشد

و عوامل دیگر…

با توجه به این موارد که عنوان شد ، حال باید بدانید که نحوه کار وب سایت شما به چه میزان می تواند بر رفتار کابران تاثیر بگذارد. و تاثیر سئو و بهینه سازی وبسایت SEO در وبسایت خود را بهتر از قبل در کنید.

بررسی زبانها و نحوه ی عملکرد آنها

زبان وب سایت شما به دو شکل نوشته خواهد شد

زبان BACK END و FRONT END

اکثر برنامه نویسان وب در دو دسته بک اند و یا فرانت اند جای می‌گیرند.

Backend یا بک اند، به بخشی از یک وب سایت یا نرم افزار می‌گویند که برای کاربران قابل مشاهده نیست. به عبارتی دیگر هسته و مغز یک سایت است که وظیفه کنترل منطق آن را بر عهده دارد. سایت‌های دینامیک به برنامه نویس بک اند نیاز دارند تا منطق سایت را به وسیله زبان‌های برنامه نویسی پیاده‌سازی کنند. کاربران به کدهای نوشته‌شده در بک اند دسترسی ندارند و نمی‌ توانند آن‌ها را مشاهده کنند. امکانات سمت سرور با بخش سمت کاربر ارتباط مستقیم دارد و به اجزایی که در رابط کاربری طراحی شده‌اند جان می‌بخشد. برنامه نویس بک اند باید اطلاعات را متناسب با اهداف مختلف از پایگاه‌داده دریافت کند و در صورت نیاز پس از پردازش به کاربر نمایش دهد.

 

 زبان های بک اند BACK END

– PHP

– JAVA

– PYTHON

– C#

– SQL

زبان PHP
PHP پرکاربردترین زبانی است که در سمت سرور استفاده می‌شود و در ایجاد حدود 80% از سایت‌ها نقش داشته است. همچنین منابع یادگیری این زبان بسیار گسترده است. PHP در برنامه نویسی نرم‌افزارهای دسکتاپ، تنظیم کوکی‌ها، جمع‌آوری داده و غیره استفاده می‌شود. کمپانی‌های معتبری از جمله فیسبوک (Facebook)، بافر (Buffer) و هوت سویت ( Hootsuite) PHP را به عنوان زبان سمت سرور خود انتخاب کرده‌اند.

Java
جاوا زبانی نسبتا قدیمی و محبوب است که برنامه نویسان زیادی از آن استفاده می‌کنند. یکی از نقاط قوت جاوا داشتن یک ماشین مجازی (Java Virtual Machine) است که باعث آسان کردن کامپایل (Compile) و اجرای کدها (Run) در سیستم‌ها و محیط‌های مختلف می‌شود.

این زبان انجمن‌های پرسش و پاسخ گسترده ای دارد که تقریبا هیچ سوالی را بدون پاسخ نمی‌گذارند. توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، توسعه وب‌سایت، پردازش تصویر (image processing)، نرم‌افزارهای مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی(GUI)، شبکه و غیره از جمله مواردی هستند که می‌توانید با برنامه نویسی جاوا به آنها دست پیدا کنید.

Python

پایتون به سرعت درحال رشد است و یکی از رقبای جدی Java و PHP محسوب می‌شود. منابع یادگیری این زبان بسیار فراوان است و سادگی آن باعث شده حتی مورد استقبال کسانی قرار بگیرد که تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم کامپیوتر ندارند. پایتون برای توسعه نرم‌افزارهای تحت وب و دسک تاپ بسیار مناسب است. در کمپانی‌ هایی مانند پینترست (Pinterest) و موزیلا (Mozilla) و همچنین بسیاری از پروژه‌های ناسا از پایتون استفاده می‌شود.

#C

سی شارپ با تکیه بر زبان ++C ایجاد شده و از این رو ممکن است کار با آن برای بسیاری از توسعه دهندگان راحت باشد. یادگیری سی شارپ راحت‌تر از ++C است و در ساخت بازی‌های کامپیوتری نیز استفاده زیادی دارد.

SQL

SQL یکی از مهم‌ترین زبان‌ها برای کار با دیتابیس است. این زبان برای ایجاد پایگاه داده‌ و دسترسی به اطلاعات آن‌ها ایجاد شده و کسانی که با داده‌ها سروکار دارند باید بر این زبان تسلط خوبی داشته باشند.

هرجا که پایگاه داده ای وجود دارد سروکله SQL پیدا می‌شود. این زبان معمولا انتخاب اول برنامه نویسان برای کار با پایگاه داده است.

زبانهای فرانت اند FRONT END

HTML 

CSS

JS

HTML آنچه وب سایت می گوید

HTML مخفف زبان نشانه گذاری هایپرتکست است و به عنوان ستون فقرات یک وب سایت عمل می کند. عناصری مانند عناوین ، پاراگراف ها ، لیست ها و محتوا همه در HTML تعریف شده اند.
در اینجا مثالی از یک صفحه وب که با HTML نوشته شده است را می بینید

HTML برای دانستن SEO مهم است زیرا این همان چیزی است که “زیر کلاه” هر صفحه ای که ایجاد می کنید یا روی آن کار می کند وجود دارد.
در حالی که احتمالاً CMS شما نیازی به نوشتن صفحات خود در HTML ندارد
به عنوان مثال:
انتخاب این “لینک” به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به تایپ کردن “a href =” ، پیوند ایجاد کنید،
زمان انجام کار در یک صفحه وب مانند افزودن محتوا ، تغییر متن لنگر پیوندهای داخلی و غیره. Google این عناصر HTML را بارها بررسی می کند تا مشخص کند سند شما با یک پرسش و پاسخ خاص مرتبط است یا خیر.
به عبارت دیگر ، آنچه در HTML شماست نقش مهمی در نحوه قرارگیری صفحه وب شما در جستجوی ارگانیک Google دارد!

CSS چیست و چطور کار می کند

CSS مخفف “شیوه نامه های آبشار” است ، و این همان چیزی است که باعث می شود صفحات وب شما اهم از فونت ها ، رنگ ها و طرح های خاصی را نمایش دهند.
HTML برای توصیف محتوا ایجاد شده است و نه به سبک و رنگ آمیزی کردن آن ، بنابراین وقتی CSS وارد صحنه شد ، مانند یک بازیگر تغییر دهنده نقش در بازی بود.
با استفاده از CSS ، صفحات وب می توانند بدون نیاز به رمزگذاری دستی سبک ها به HTML در هر صفحه زیبا شوند
این یک فرایند دشوار است، مخصوصاً برای سایتهای بزرگ.

تا سال 2014 به دلیل نبود برخی الگوریتم های گوگل، وب سایت ها برای رتبه بندی بهتر شروع به ارائه مطالب و صفحات بیشتر در وب سایت می کردند
یک روش سئو کلاه سیاه که سعی در به دست آوردن رتبه بهتر در سیستم قدیمی گوگل را داشت
مخفی کردن متن و پیوند ها از طریق CSS به منظور دستکاری در رتبه بندی موتورهای جستجو که در اصل این عمل یعنی متن و لینک پنهان، نقض دستورالعمل های کیفیت Google بوده است، اما در سال 2014 با معرفی الگوریتم های مربوط به آن این این مورد از کلاه سیاه نیز توسط ربات ها بررسی می شود و اگر وب سایت شما دارای چنین مطالب و لینک های مخفی باشد یقینا از بانک گوگل حذف خواهد شد و یا در حالت خوش بینانه امتیاز وب سایت را کم خواهد کرد
مؤلفه های CSS که به طور خاص SEO باید به آنها اهمیت دهند
مرورگرها هنوز مجبورند منابعی مانند پرونده CSS خود را بارگیری کنند ، بنابراین فشرده سازی آنها می تواند باعث افزایش سرعت صفحه وب شما شود و سرعت صفحه یک عامل مهم رتبه بندی است.
JavaScript چیست و چگونه کار می کند

در روزهای آغازین اینترنت ، صفحات وب با HTML ساخته شد. هنگامی که CSS همراه شد ، محتوای صفحه وب توانست سبک خاصی بگیرد. وقتی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وارد صحنه شد ، هم اکنون وب سایت ها نه تنها می توانند از ساختار و سبک و رنگ استفاده کنند بلکه می توانند پویا باشند.
جاوا اسکریپت فرصت های زیادی را برای ایجاد صفحه وب غیر استاتیک باز کرده است. هنگامی که شخصی سعی در دسترسی به صفحهای ارتقا یافته با این زبان برنامه نویسی داشته باشد ، آن مرورگر کاربر ، JavaScript را در برابر HTML استاتیک که سرور برمی گرداند ، اجرا می کند ، در نتیجه یک صفحه وب با نوعی تعامل ایجاد می شود.

شما مطمئناً جاوا اسکریپت را در عمل مشاهده کرده اید اما شاید آن را نمی شناسید به این دلیل است که جاوا اسکریپت می تواند تقریباً هر کاری را برای یک صفحه انجام دهد.
به عنوان مثال ، می تواند یک پاپ آپ ایجاد کند ، یا می تواند از منابع شخص ثالث مانند تبلیغات برای نمایش در صفحه شما درخواستی ایجاد کند.
ارائه مشتری در مقابل رندر سمت سرور
جاوا اسکریپت می تواند برخی مشکلات را برای SEO ایجاد کند، زیرا موتورهای جستجوگر، جاوا اسکریپت را به روش دیگری می بینند.
این به دلیل ارائه سرویس گیرنده در مقابل ارائه سرور است. بیشتر JavaScript در مرورگر مشتری اجرا می شود. از طرف دیگر با رندر سمت سرور ، پرونده ها در سرور اجرا می شوند و سرور در حالت کاملاً رندر شده آنها را به مرورگر می فرستد.
عناصر صفحه حساس SEO مانند متن ، پیوندها و برچسب هایی که در سمت کاربر جاوا اسکریپت بارگذاری می شوند ، به جای اینکه در HTML شما نشان داده شوند ، از کد صفحه شما تا زمانی که ارائه شوند نامرئی هستند. این بدان معنی است که خزنده های موتور جستجو آنچه در جاوا اسکریپت شما وجود دارد را نمی بینند – حداقل در ابتدا.
گوگل می گوید ، تا زمانی که Googlebot را از خزیدن پرونده های JavaScript خود مسدود نکنید ، آنها به طور کلی قادر به ارائه و درک صفحات وب شما هستند دقیقاً مانند یک مرورگر، به این معنی که Googlebot باید همان مواردی را مشاهده کند که کاربر مشاهده می کند
همچنین موارد دیگری وجود دارد که می توانند در حین انجام صفحات وب شما در Googlebot انجام نشوند ، که می تواند Google را از درک آنچه در JavaScript شما وجود دارد مطلع نکند
فرض کنید شما Googlebot را از منابع JavaScript مسدود کرده اید
به عنوان مثال: با robots.txt که در سرور شما موجود است
سرور شما نمی تواند همه درخواست ها را برای خزیدن محتوای شما انجام دهد و همین عدم دسترسی باعث می شود محوایی نا مشخص برای ربات گوگل به نظر برسد و این بر خلاف سیاست های گوگل است.
جاوا اسکریپت بیش از حد پیچیده است ، این زبان با بیش از 3 بیلیون محیط کاربری فعال یکی از زبان های بسیار مهم در دنیای وب است.

هر کدام از زبانهای برنامه نویسی می تواند بصورت صحیح و یا ایراد دار استفاده شود ، بنابراین برنامه نویس باید بر اساس جدیدترین الگوریتم های سئو و بهینه سازی وبسایت SEO وب سایت شما را طراحی نماید.

پنل کاربران